Nyheter | Fadderskap | Människan som platsen | Observationer | Bakgrund | Artiklar | Foton | Kontakt | Länkar| Anna Hesselgren| English

 

 

                 

 

                    

                   Artikel i Smålandsposten den 30 maj 2009

 

 

                                 

                                                                     

                                          Take away-konst i det fria

                             I helgen firar vi Vårstad och med våren släpps även kulturen ut i det fria. Anna Hesselgren är en Stockholmsbaserad

                             konstnär som kommer hit med det interaktiva projektet StillAlive - Människan som platsen # 3. StillAlive är en installation och

                             en speciell form av tillfällig offentlig konst.

                             Det börjar i konsthallen. Där finns de tjugo objekten, 30 cm långa människofigurer i hopkrupen liggande ställning. Efter

                             några timmar är det dags för utplaceringsritualen, där tjugo volontärer från Växjö tar varsitt objekt och placerar ut det i

                             staden. De har fått uppdraget att hitta platser med viss arkitektonisk karaktär.

 

                             – Objekten blir utsatta i dubbel bemärkelse, säger Anna Hesselgren.

                             – De är inte så stora, man kan bära med sig dem hem. Men för att få behålla dem krävs en motprestation. Man ska donera

                             valfritt belopp till en hjälporganisation, då blir man fadder och delaktig i konstverket. Här i Växjö har jag skrivit att jag

                             önskar pengarna ska gå till människor som farit illa i det offentliga rummet.

 

                             På undersidan av varje objekt står www.stillalive.eu och dit går man för att hitta information om projektet och lämna sin

                             egen berättelse om man blivit fadder. Anna Hesselgren har visat StillAlive två gånger i Stockholm förut,

                             Växjö är nummer  tre och sedan är Helsingfors och Berlin inplanerade.

                             – Projektet har många olika bottnar. Det handlar om människans utsatthet. Men det handlar också om mig som konstnär,

                             att jag ville ut, att jag var trött på att bara visa måleri i gallerier. Jag ville prova att göra något helt annat. Att objekten

                             placeras i staden skapar också en helt annan publik. Folk snubblar, bokstavligen, på konsten. Det blir också en diskussion

                             om demokrati - har man rätt att sätta ut grejer hur som helst?

                             Har du en politisk agenda, vill du säga något om hemlöshet?

 

                             – Ja, hemlöshet handlar det om, men i en större bemärkelse, hemlöshet som ett generellt begrepp, som något vi alla kan

                             identifiera oss med.

 

                             Hur har folk reagerat på StillAlive tidigare?

 

                             – De har blivit berörda, tyckt det varit häftigt. De vill ta med sig hem och verkligen ta hand om de små gubbarna/objekten.

 

                             Vad hoppas du ska hända nu i Växjö?

 

                             – Projektet är så förutsättningslöst och jag känner inte till Växjö som stad. Jag vet inte vad som ska hända, det är det som

                             är spännande. Jag har inga förväntningar, men är hoppfull.

                             Vart ska man gå om man vill hitta ett av objekten?

 

                            - I staden, i stadskärnan. Man får leta lite. Det är meningen att man ska upptäcka dem av en slump.

                             Anna Hesselgren är 46 år och sedan länge etablerad konstnär. Hon har framför allt ägnat sig åt måleri och även gjort

                             performance med nyligen bortgångne Kjartan Slettermark. Nu ägnar hon sig åt StillAlive, måleri och sin performancegrupp

                             Gloria.


 

                              Camilla Carnmo

 

                              Länk till Smp:s sida med artikeln